SCHLACHTEN; Vidina Popov fotografiert von Esra Rotthoff; Im Zentrum des Fotos steht eine junge Frau, die ihre rechte Hand salutierend an die Stirn hält. Sie trägt eine graue Uniformjacke, an der viele Orden befestigt sind und eine Schirmmütze, an der ebenfalls Orden stecken und auch ein paar rote Blumen. Unter der Jacke ist ein schwarzer BH zu sehen und um ihren Hals hängen zwei Medaillen. Im Hintergrund sieht man einige Dächer und einen sonnigen Himmel.

Schlachten

3. Teil der Kriegstrilogie

Body, history, violence – three key concepts in Heiner Müller’s work, which is as multi-layered and marked by fractures as the 
life of the author himself. Born in 1929 in Saxony and inextricably connected to Berlin, he was censored, feared, embraced hesitantly and finally celebrated, and he presents us with challenges, only rarely without humour. Following Dantons Tod / Iphigenie (Danton’s Death / Iphigenia) and Mutter Courage und ihre Kinder (Mother Courage and Her Children), this production is the conclusion of Oliver Frljić’s War Trilogy. In it he complements Philoktet with additional texts by Heiner Müller, Die Schlacht (The Battle) and Germania 3 Gespenster am Toten Mann (Ghosts at the Dead Man) in particular. In his adaptation of Sophocles’ Philoctetes, Müller sets up his heroes to clash in a game about reason and violence, lies and political constraints. In a system whose inner logic allows its own means to undermine the well-postulated end, there can be no winner. In Die Schlacht, barbarism is intrinsic to the system. Five scenes from Nazi Germany form a panopticon of personal corruption and amoral excessiveness.

 

Premiere on 25/März 2023

 

Photo: Esra Rotthoff

With texts by
Heiner Müller
Directed by
Oliver Frljić
Sat
19:30
Stage

Premiere

Anschließend Party im Garderobenfoyer

 

Premiere


Anschließend Party im Garderobenfoyer

 

Team

Stage design

Music Director

Dramaturgy

Cast

Marina Frenk

Tim Freudensprung

Vidina Popov

Mehmet Yılmaz

Till Wonka